Ervaringsverhalen
Wat kan Hikos voor jou of een naaste betekenen? Het zijn vooral de verhalen van onze patiënten die dat het beste laten zien. Zij vertellen hoe Hikos hen duidelijkheid bood in een medisch traject vol vragen, hoe ze zich gehoord voelden en hoe ze verder zijn geholpen. U leest het op deze ervaringsverhalenpagina.


Een slechte ervaring bij de oogkliniek
Na een slechte ervaring in de oogkliniek wilde Peter (56) zich beter voorbereiden op het gesprek in het ziekenhuis en ging daarom naar Hikos, waar hij duidelijk en helder werd geïnformeerd en een veel beter beeld van de ingreep kreeg.

Waar medisch leiderschap en patiënt regie samenkomen
Prof. Dr. Bing Tan en dr. Jacqueline Timmermans in gesprek over het ontstaan van Hikos en de kracht van het goede gesprek.
Bing Tan en Jacqueline Timmermans praten over hoe zorg meer kan zijn dan behandelen alleen; over luisteren, vragen stellen en patiënten de ruimte geven om zélf te kiezen wat bij hen past.

“Eindelijk werd ik echt gehoord”
Geschreven door: Merel Bolhuis – Datum: 27-08-2025
Marieke* (50) heeft al langere tijd last van complexe gezondheidsklachten. Hikos zorgde voor een passende diagnose. Eindelijk werd haar situatie als geheel bekeken.

In het buitenland, maar niet alleen: Hoe Hikos mij hielp in het buitenland
Een Nederlandse expat (Olivier) in Spanje, loopt vast in het lokale zorgsysteem en ervaart taalbarrières. Bij Hikos voelt hij zich gehoord en ontvangt hij helder advies dat de lokale zorg aanvult en onnodige kosten voorkomt.

RTL Nieuws: Arts lanceert online medisch platform: 'Buiten de spreekkamer voelt vrijer'
Kom jij na een dokters- of ziekenhuisbezoek wel eens thuis met meer vragen dan je voorheen had? Dan ben je niet de enige. Tijdens twee intense zwangerschappen liep ook arts Jacqueline Timmermans hier meerdere keren tegenaan. Ze richtte het online platform Hikos op, waar patiënten in gesprek kunnen met meerdere medisch specialisten. “Je loodst iemand langs alle mogelijkheden die de gezondheidszorg te bieden heeft.”
Gepubliceerd: RTL Nieuws op 15 oktober 2021
Geschreven door: Paula Vaarkamp
Fotografie: Claudia Kamergorodski

Twijfel, advies en een plan: mijn weg van knieblessure naar herstel
Na een gescheurde kruisband twijfelde ik tussen operatie en fysiotherapie, totdat ik via Hikos alle opties en risico’s goed begreep. Nu ga ik vol vertrouwen mijn herstel in.

Zorgen voor een zieke partner: tips van een ervaringsdeskundige
Toen mijn partner borstkanker kreeg, voelde ik de grond onder me wegzakken. Als partner stond ik aan de zijlijn, zonder ruimte om te verwerken. Met mijn boek wil ik laten zien dat je er niet alleen voor staat, kanker heb je samen. Ik deel eerlijke lessen over omgaan met schuld, woede, hulp vragen en je eigen plek hervinden.

Hoe Hikos zekerheid gaf na een fietsongeluk in het buitenland
Wat een droomvakantie op de mountainbike in Oostenrijk had moeten zijn, veranderde compleet toen Anna hard ten val kwam en haar sleutelbeen brak. Onzeker over een operatie in het buitenland zocht ze hulp bij Hikos. Dat advies gaf haar vertrouwen om een weloverwogen beslissing te maken.

Mijn borstkanker traject: van diagnose naar behandeling
Het was als een donderslag bij heldere hemel. Borstkanker. Als jonge vrouw bevond ik me plotseling in een emotionele draaikolk. Het gesprek met de arts ging in een roes voorbij. Pas toen ik eenmaal thuis was drong het tot mij door: ik heb kanker. Ik verloor compleet het vertrouwen in m’n eigen lichaam. De vragen stapelden zich op en ik werd steeds onzekerder. Wat voor impact zou dit op mijn gezin gaan hebben? Kan ik nog wel werken? Overduidelijk is dat er een behandeling nodig is, maar welke? Hikos hielp.

Annet zoekt zekerheid: is een operatie wel de juiste keuze?
Na jarenlange schouderklachten stond Annet (75) voor een lastige keuze: wel of niet opereren? Dankzij een uitgebreid en persoonlijk gesprek via Hikos ontdekte ze dat er meer mogelijkheden waren dan ze ooit had gedacht, en kon ze eindelijk met vertrouwen een beslissing nemen.

Opinie: Patienten moeten meer te zeggen krijgen over hun behandeling
In de spreekkamer komt gedeelde besluitvorming niet van de grond, ziet arts Jacqueline Timmermans. Ze doet een oproep aan de Tweede Kamer: geef dokters en patiënten meer tijd voor een goed gesprek.
Artsen en patiënten staan soms mijlenver uit elkaar. Dat bleek onlangs weer uit de Zembla-documentaire over Felix van 9 jaar. Bij hem werd een hersentumor gevonden. De behandeling zou uit onder andere chemotherapie bestaan. De ouders zagen meer in immunotherapie. Maar tot een goed gesprek daarover is het niet gekomen. Terwijl artsen en patiënten zoals Felix, en hun ouders, hetzelfde doel hebben: de patiënt helpen en liefst genezen.
Gepubliceerd: Trouw op 18 augustus 2021

Twijfel over staaroperatie
Sommige beslissingen in het leven zijn niet makkelijk, zelfs als ze bedoeld zijn om je te helpen. Een goed voorbeeld hiervan is een staaroperatie. Het is een veelvoorkomende ingreep met meestal goede resultaten, maar het idee van een operatie aan je ogen roept bij veel mensen twijfel en angst op. Zo ook bij Joost (71), die zijn verhaal wilde delen.

‘Hikos helpt patiënt op weg, door beeldbelconsult met specialist’
Hikos is een online platform, waarmee patiënten via beeldbellen kunnen overleggen met een medisch specialist als ze onzeker zijn over medische keuzes. Het platform is ontwikkeld door Jacqueline Timmermans, zelf arts en gepromoveerd. ‘Mijn missie is de patiënt te versterken door hem goed geïnformeerd de spreekkamer weer in te laten gaan.’
Gepubliceerd: MedischOndernemen 3 2021 op 7 oktober 2021
Geschreven door: Martin Zuithof
Fotografie: Claudia Kamergorodski