Patiëntenfederatie presenteert met brede steun Manifest voor transparantie in de zorg, mede ondersteund door Hikos
14-10-2025 – Merel Bolhuis
We zijn trots dat Hikos dit belangrijke Manifest van de Patiëntenfederatie steunt. Waarom? Omdat transparantie in de zorg niet iets extra’s is. Het is een fundamentele voorwaarde voor passende en begrijpelijke zorg.
Patiënten willen weten: waar word ik goed geholpen?
Wie zorg nodig heeft, wil weten waar je écht goed geholpen wordt. Toch is die informatie vaak moeilijk te vinden. Terwijl het om beslissingen gaat die diep ingrijpen in het leven van mensen. Patiënten hebben recht op begrijpelijke, eerlijke en toegankelijke informatie over kwaliteit van zorg.
Bij Hikos zien we dagelijks dat een goed gesprek en duidelijke uitleg van een arts een wereld van verschil kunnen maken. Het geeft rust, houvast en grip, precies wat je nodig hebt als je voor een lastige medische keuze staat of al langer met onbegrepen klachten rondloopt.
Onze artsen proberen altijd mee te denken over waar een patiënt het beste terecht kan. Toch merken wij ook dat transparantie over de kwaliteit van zorg niet overal voldoende voor iedereen beschikbaar is.
Het Manifest: een oproep tot samenwerking
De Patiëntenfederatie deed samen met de overheid, verzekeraars, brancheorganisaties, en patiëntenorganisaties een duidelijke oproep: laten we de belofte van transparantie waarmaken. De kennis en data zijn er vaak al, maar bereiken de patiënt nog te weinig. Wat nodig is:
- Toegang tot begrijpelijke informatie
- Openheid van zorginstellingen over uitkomsten
- Gebruik van bestaande gegevens bij samen beslissen en het kiezen van een zorginstelling
Hikos is trots om de steun voor dit Manifest uit te mogen spreken, samen met organisaties zoals: NFK, FMS, KWF, NFU, ZKN, ZorgkaartNederland, Menzis, ONVZ, VGZ, NZa, ICHOM, SpierziektenNL, Vektis en Bekkenbodem4all.
Hoe Hikos bijdraagt aan meer inzicht en betere keuzes
Als digitaal onafhankelijk platform helpt Hikos mensen op drie sleutelmomenten in hun zorgtraject:
- Als ze voor een complexe medische keuze staan
- Als klachten aanhouden zonder duidelijke oorzaak
- Als ze op een (te) lange wachtlijst staan
Via beeldbelgesprekken met medisch specialisten bieden we uitleg, reflectie en richting. Altijd op basis van het bestaande medisch dossier. Zo zorgen we dat mensen goed voorbereid het gesprek aangaan met hun eigen arts en medische keuzes maken die écht bij hen passen. Dit advies richting de patiënt kunnen ondersteunen met openbare informatie over de kwaliteit van zorg is wat ons betreft een waardevolle toevoeging. Zo weet je als patiënt beter welke medische keuze bij je past en waar je het beste geholpen wordt.
Kortom, inzicht in kwaliteit is essentieel voor passende zorg. Daar werken wij graag aan mee!
Vragen? Neem contact op met Hikos