Heeft u een vraag?
FAQ - Hikos

Veelgestelde vragen

Hikos

Zodra iemand een medisch probleem heeft, wordt er vaak in de omgeving gezocht naar mensen die verstand van zaken hebben. Niet iedereen heeft een uitgebreid medisch netwerk. Dat willen wij u graag bieden. Dit voelt als een goed gesprek met een vriend(in) die toevallig ook medisch specialist is en dus weet waar hij of zij het over heeft. Hierdoor willen we bereiken dat patiënten meer eigen regie voelen, betere medische keuzes maken en trouwer zijn aan hun behandeling.

Hikos is altijd bereikbaar, voor iedereen. Bovendien bieden we een flexibele service waarbij u zelf kunt kiezen hoe en op welk moment u een afspraak heeft met een van de Hikos specialisten. Onze artsen geven u een advies op maat, dat precies aansluit bij uw situatie. Mocht u op zoek zijn naar de juiste specialist in het juiste ziekenhuis, dan geven wij u de beste opties. Altijd minimaal twee, zodat de onafhankelijkheid blijft gewaarborgd.

Wij bieden geen officiële second opinions. Wij noemen onze dienst een second opinion light, omdat wij geen lichamelijk onderzoek of aanvullend onderzoek kunnen doen. Hikos vervult een behoefte die veel patiënten hebben, als ze op zoek zijn naar een second opinion. Namelijk de behoefte aan een goed gesprek met een onafhankelijk medisch specialist. Mocht u hier vragen over hebben, neem dan even contact met ons op.

Dat er geen lichamelijk onderzoek gedaan kan worden, hoeft geen beperking te zijn. In veel gevallen is er geen lichamelijk onderzoek nodig en kunnen we aan de hand van uw verhaal, de door u ingevulde vragenlijst en eventueel brieven die u van uw behandelend arts heeft al heel goed meedenken.

U wordt uitgenodigd voor een afspraak via beeldbellen. Mocht u liever gebeld worden zonder beeld, laat het ons dan weten. De Hikos specialist belt u dan met een anoniem nummer.

Wij zijn op basis van wetgeving verplicht om een dossier bij te houden. Mocht u een volgend gesprek plannen, dan is het bovendien ook goed dat de specialist kan teruglezen wat er in een eerder gesprek is besproken.

Een gesprek met de Hikos specialist duurt maximaal 20 minuten.

Als u niet tevreden bent, horen we dat graag van u. We proberen er samen uit te komen. De procedure voor een klacht staat ook verder toegelicht op deze pagina.

De naam ‘Hikos’ staat voor: HI van Hippocrates, de Griekse arts die op KOS geboren werd. Hippocrates is een belangrijk persoon in de geneeskunde. De meeste artsen leggen de eed van Hippocrates af. Hikos is opgericht door een arts en het Hikos team bestaat voor het grootste deel ook uit artsen. Hippocrates was voor zijn tijd al heel vooruitstrevend. Hij keek naar natuurlijke oorzaken voor ziekten in plaats van bovennatuurlijke en wordt daardoor gezien als grondlegger van de westerse geneeskunde. Momenteel zitten wij allen in een periode van digitale transformatie. Hikos draagt graag op een positieve manier bij aan deze digitale transformatie, door diezelfde vooruitstrevendheid van Hippocrates mee te nemen in haar manier van doen.

Over de Hikos specialisten

U spreekt de medisch specialist waarmee u een afspraak heeft ingepland via beeldbellen (desgewenst via de telefoon). Van alle specialisten houden we bij of zij de juiste registraties hebben.

In sommige gevallen weet u zeker welke specialist u nodig heeft. Mocht u twijfelen, dan kunt u kijken op deze pagina. Mocht u er zelf niet uitkomen of twijfelt u of u met uw vraag bij Hikos terecht: neem dan contact met ons op. We kijken hoe we u verder kunnen helpen.

Dat kan. Het is handig om dan even contact met ons op te nemen, zodat we een afspraak kunnen inplannen bij dezelfde specialist. Op termijn hopen we aan te bieden, dat u dat zelf online kunt plannen.

We zullen specialismen blijven toevoegen. Als u zich inschrijft voor de nieuwsbrief, zullen wij u hiervan op de hoogte stellen. U kunt ook de website in de gaten houden.

Privacy

Hikos heeft privacy hoog in het vaandel en doet er alles aan om uw gegevens te beschermen. Wij maken gebruik van Zivver om veilig te kunnen mailen. Voor het beeldbellen wordt gebruik gemaakt van WeSeeDo. Beide partijen voldoen aan de privacy wetgeving. Zie voor meer informatie ook de Privacyverklaring.

Kosten en betalen

U krijgt de kosten van een digitale afspraak met een medisch specialist vergoed als u aanvullend verzekerd bent bij Zilveren Kruis, Interpolis, FBTO of De christelijke zorgverzekeraar.

Bent u elders verzekerd: neem dan contact met ons op voor de kosten.

Hikos woman phone window

Naar wie bent u op zoek?

Op de pagina met het overzicht van de specialisten vindt u alle specialismen die zijn aangesloten bij Hikos. Per klacht staat uitgelegd met welke specialist u een afspraak kunt inplannen. Mocht u er aan de hand van dit overzicht niet uitkomen of twijfelt u of u met uw vraag bij Hikos terecht kunt, neemt u dan contact met ons op.