Heeft u een vraag?
Interview Annet - Hikos

Annet zoekt zekerheid: is een operatie wel de juiste keuze?

Annet* (75) heeft al jaren flink last van schouderklachten. Na haar afspraak bij de orthopeed slaan bij haar de twijfels toe of opereren wel de juiste vervolgstap is in haar traject. Ze besluit contact op te nemen met haar zorgverzekeraar en komt via hen in contact met Hikos, een online medisch platform.

 

Hikos people background
Schouder geknipte afbeelding

“Het contact met Hikos heb ik als zeer prettig en accuraat ervaren. Vanaf het eerste moment werd ik goed begeleid. Na mijn eerste contact kreeg ik direct een e-mail van verpleegkundige Marloe met duidelijke uitleg over de afspraak en ruimte om mijn wensen aan te geven. Ze had mijn dossier opgezocht en was goed op de hoogte van mijn situatie. Mijn zorgverzekeraar had mij geadviseerd contact op te nemen met Hikos, en daar ben ik achteraf blij mee.”

Overtroffen verwachtingen

“Van tevoren wist ik niet goed wat ik moest verwachten. Ik hoopte vooral dat ik mijn ervaring kon bespreken en kon achterhalen of mijn onzekerheden terecht waren. De arts met wie ik sprak had echt kennis van zaken en nam de tijd om mijn vragen te beantwoorden. Het voelde prettig om serieus genomen te worden en een genuanceerd beeld te krijgen van mijn situatie. Mijn verwachting werd niet alleen waargemaakt, maar zelfs overtroffen.”

Een consult met aandacht

“Bij een eerder consult met een orthopeed die mij eventueel zou opereren, stond ik na vijf minuten alweer buiten. Het was kort en zakelijk: ‘We gaan opereren en dit is het plan.’ Ik kreeg voor mijn gevoel weinig informatie of ruimte om mijn situatie te kunnen bespreken. Bij Hikos was dat anders. De specialist dacht met mij mee, nam de tijd en keek naar mijn situatie als geheel. Dat was een verademing. Dankzij dit consult besefte ik dat een operatie niet mijn enige optie was. Dat was voor mij een enorme stap. Waar in eerste instantie één uitweg leek te zijn, leerde ik bij Hikos dat er alternatieven waren.”

De beperkingen van reguliere zorg

“Dit traject was anders dan ik had ervaren in de reguliere zorg. Al acht jaar kamp ik met dit probleem en bij eerdere specialisten kreeg ik direct te horen: ‘Dit wordt opereren.’ Maar op dat moment was ik daar wegens privéomstandigheden thuis niet klaar voor. Ik had behoefte aan een bredere kijk op mijn situatie, maar kreeg die niet. De medische wereld werkt soms te protocolmatig: je gaat naar een timmerman voor een kast, en naar een orthopeed voor een operatie. Maar wat als je een andere oplossing zoekt?”

Ruimte voor een bredere blik in de zorg

“Een bredere blik op mijn probleem had ik nog niet eerder ervaren. Bij de huisarts krijg je vaak tien minuten, waarin je één klacht kunt bespreken. Maar klachten hangen vaak samen. Er is weinig ruimte om verder te kijken of om de persoon als geheel te zien. Daarom ben ik zelf naar een acupuncturist gegaan, omdat mijn huisarts me steeds alleen maar antibiotica voorschreef. De acupuncturist stelde bredere vragen en dacht mee over mijn algehele gezondheid. Die holistische benadering ontbreekt in veel reguliere zorginstellingen.”

Hikos als voorbeeld van patiëntgerichte zorg

“Bij Hikos heb ik veel persoonlijke aandacht ervaren. De aanmelding verliep soepel en snel. Mijn zorgverzekeraar bracht me erop en binnen een week had ik een afspraak. Het was verfrissend om een specialist te spreken die écht de tijd nam. Hij luisterde, stelde vragen en nam minstens twintig minuten om met mij in gesprek te gaan. Dit zou voor zoveel meer mensen een uitkomst kunnen zijn! Ik raad Hikos dan ook aan iedereen aan die vastloopt in zijn zorgtraject of behoefte heeft aan een goed gesprek met een medisch specialist.”

Meer bekendheid voor Hikos is noodzakelijk

“Toch is Hikos nog relatief onbekend. Het is dat mijn zorgverzekeraar mij erop wees, anders had ik er nooit van gehoord. Dit verdient naar mijn mening meer aandacht. Second opinions moeten vaak via de specialist worden aangevraagd, terwijl Hikos zo’n laagdrempelige en waardevolle optie biedt. Ik zou het goed vinden als zorgverzekeraars dit breder promoten, bijvoorbeeld via huisartsen. Meer bekendheid kan meer mensen helpen.”

Een beslissing zonder onzekerheid

“Als Hikos er niet was geweest, had ik mijn traject waarschijnlijk bij mijn zorgverzekering en kliniek laten liggen. Maar dan was ik met onzekerheid achtergebleven. Nu heb ik een beslissing kunnen nemen op basis van een goed gesprek en een compleet beeld van mijn mogelijkheden. Daar ben ik heel dankbaar voor. Mijn enige suggestie? Maak Hikos bekender. Dit is een dienst die veel meer mensen zouden moeten kennen en benutten.”

*Annets naam is gefingeerd. Haar echte naam is bekend bij Hikos.

Marloe big@4x
Meld u aan voor de nieuwsbrief en ontvang handige tips en inzichten.

Geen sales. Geen spam. Alleen handige tips en inzichten. Meld u af wanneer u wilt.