Heeft u een vraag?
Een groene omarming in de zorgsector

Een groene omarming in de zorgsector

26-02-2024 – Maaike Huisinga

In Nederland staat de zorgsector bekend als een belangrijke speler in de maatschappij, maar vaak wordt de ecologische impact van deze sector over het hoofd gezien. Uit recentelijk onderzoek van Green Deal Duurzame Zorg (2024) is gebleken dat de zorgsector verantwoordelijk is voor liefst 7% van de nationale CO2-voetafdruk en daarbij ook bijdraagt aan 4% van het totale afvalvolume van Nederland. In dit artikel belichten wij hoe Hikos bijdraagt aan een meer duurzame zorg.

 

Hikos people background
Duurzaam

Reisbeweging

De Hikos consulten met onze specialisten vinden plaats via beeldbellen, wat zorgt voor meer duurzaamheid op een aantal gebieden. Zo vermijden zowel de patiënten als onze specialisten het reizen naar een specifieke locatie. Dit vermijden van vervoermiddelen leidt tot een verminderde uitstoot van broeikassen en energieverbruik.

Tijd en kosten

Ook zorgt het beeldbellen ervoor dat tijd en kosten worden bespaard door het vermijden van reis- en wachtkosten voor patiënten, en door het verminderen van de tijd die zorgverleners nodig hebben om naar een spreekuur te reizen. In de tijd die hiermee bespaard wordt kunnen werkzaamheden/taken die anders niet opgepakt hadden kunnen worden alsnog plaatsvinden. In de drukke tijd waar wij in leven geldt immers ook: tijd is geld.

Toegankelijkheid

Beeldbellen biedt patiënten met beperkte mobiliteit of in afgelegen gebieden de mogelijkheid tot zorg die anders moeilijk of onmogelijk zou zijn. De patiënt plant eenvoudig een gesprek in met een specialist en ontvangt een link naar de online afspraak via een beveiligd programma. Hiermee kan het beeldbellen, waar Hikos gebruik van maakt, bijdragen aan het helpen van meer patiënten.

Het goede gesprek

Bij fysieke gesprekken wordt opnieuw onderzoek gedaan, wat resulteert in gebruik van medische apparatuur en medisch afval, terwijl een goed gesprek vaak voldoende is. Uit onze eigen data blijkt dat gemiddeld 63% van de mensen die van plan waren een second opinion aan te vragen hier na een Hikos consult vanaf zien.

Na een Hikos consult gaan onze patiënten beter geïnformeerd en beter voorbereid naar hun eigen arts. Dat is waar Hikos voor staat. Voor meer informatie over Hikos en hoe wij bijdragen aan duurzaamheid kunt u contact opnemen via 020 211 7206 of stuur een e-mail naar [email protected].

Neem contact op met Hikos Maak een afspraak