Heeft u een vraag?
Second opinion light - online gesprek met een medisch specialist

Een second opinion light: een goed gesprek met een medisch specialist

U kunt bij ons terecht als u naar aanleiding van uw doktersbezoek nog extra informatie zoekt. Of als u meerdere behandelopties heeft en twijfelt welke u moet kiezen. Hikos biedt de mogelijkheid om een online afspraak in te plannen met een medisch specialist. U voert dit gesprek via beeldbellen, dus u hoeft de deur niet uit. Deze dienst vult de behoefte in van veel patiënten als ze een second opinion zoeken: een goed gesprek met een fijne arts. Iemand met verstand van zaken en een luisterend oor.

 

Artikel Second opinion

Bent u op zoek naar een goed gesprek met iemand met verstand van zaken?

Hikos biedt geen second opinions zoals die in het ziekenhuis worden uitgevoerd. Toch voorzien wij in een belangrijke behoefte. Veel patiënten die op zoek zijn naar een second opinion, zijn namelijk op zoek naar een goed gesprek met een medisch specialist. En dat is precies waarom Hikos bestaat.

Wat is een second opinion?

Een second opinion is een deskundige mening van een andere arts dan uw eigen arts. Deze ‘tweede arts’ beoordeelt op basis van onder andere uw medisch dossier de diagnose en/of de voorgestelde behandeling van de eerste arts. Deze arts is onafhankelijk en werkzaam binnen hetzelfde specialisme als de eerste arts. Dus als u bij een orthopeed bent geweest en daarna nog vragen heeft over de diagnose of het behandeladvies, dan kunt u zelf een second opinion aanvragen bij een andere orthopeed. U gaat in principe na de second opinion terug naar de eerste arts voor de (eventuele) behandeling. Volgens de wet heeft u recht op een second opinion. Een second opinion wordt vergoed vanuit het basispakket.

Wat gebeurt er tijdens een second opinion?

De arts die de second opinion zal uitvoeren (de tweede arts), neemt vooraf de brief door van de eerste arts waarin zijn of haar bevindingen staan, maar ook de diagnose en het behandeladvies. Vaak volgt hierna een afspraak met de tweede arts. Hij of zij kan u vragen stellen en onderzoeken en u krijgt uiteraard ook de kans om vragen te stellen. Heel af en toe wordt er aanvullend onderzoek gedaan. De tweede arts formuleert tenslotte zijn bevindingen, diagnose en behandeladvies en rapporteert dit aan de eerste arts.

Waarom vragen patiënten een second opinion aan?

Uit verschillende onderzoeken blijkt dat patiënten die een second opinion aanvragen, vaak op zoek zijn naar meer informatie over de voorgestelde behandeling of over de ziekte. Zij zoeken meer zekerheid. Een groot deel van de patiënten wil zelf een weloverwogen keuze kunnen maken over de behandeling. Oftewel: deelnemen aan gedeelde besluitvorming. Tenslotte is er een groep patiënten die niet tevreden zijn over de communicatie met de eerste arts en daarom een second opinion zoekt. Of u nu op zoek bent naar meer informatie, hulp bij het kiezen voor een behandeling of een luisterend oor, Hikos kan uitkomst bieden. Niet met een second opinion, maar wél met een goed gesprek.

Wat biedt Hikos in plaats van een second opinion?

Hikos biedt geen second opinions zoals die in het ziekenhuis worden uitgevoerd. Toch voorzien wij in een belangrijke behoefte. Veel patiënten die op zoek zijn naar een second opinion, zijn namelijk op zoek naar een goed gesprek met een medisch specialist. En dat is precies waarom Hikos bestaat. Onze artsen staan voor u klaar, denken met u mee en geven onderbouwd advies tijdens een online gesprek. U hoeft dus niet naar het ziekenhuis en er zijn geen lange wachttijden. Daarnaast voert u het gesprek vanuit huis, eventueel met familie of vrienden waarvan u het prettig vindt dat ze bij het gesprek aanwezig zijn.

Wat doet de Hikos arts?

De Hikos arts denkt met u mee. Hij of zij is een sparringpartner met verstand van zaken. Onze specialisten zijn naast Hikos ook verbonden aan een ziekenhuis en hebben de kennis in huis om u goed bij te staan. Zij geven u advies, bijvoorbeeld als u twijfelt over welke behandeling juist voor ú het beste is. U hoeft hiervoor niet naar het ziekenhuis, de wachttijd is kort en u voert het gesprek vanuit huis, eventueel met familie of vrienden waarvan u het prettig vindt dat ze bij het gesprek aanwezig zijn.

Kijk hier voor meer vragen en antwoorden

Net als bij een second opinion zal de Hikos arts voorafgaand aan het gesprek de brief van uw eigen arts lezen. Hierin staat beschreven hoe hij of zij tot de diagnose en het behandeladvies is gekomen. Deze brief kunt u bij uw eigen (huis)arts opvragen of online vinden in een patientenportaal. Nadat u zich via deze link heeft aangemeld, nemen wij telefonisch contact met u op om de afspraak met de Hikos arts voor te bereiden.

Als u twijfelt over de diagnose of als u het niet eens bent met het behandelvoorstel van uw behandelend arts, kunt u hierover van gedachten wisselen met een specialist van Hikos. De uitkomst van dit gesprek kan u sterken in het gesprek met uw eigen (huis)arts. Heeft u een meningsverschil of een klacht over het traject of de behandeling, dan adviseren wij dit te bespreken met uw eigen arts of contact op te nemen met de klachtenfunctionaris van het ziekenhuis.

De specialisten van Hikos kunnen geen medicijnen voorschrijven of aanvullend onderzoek aanvragen.

Als u hier klikt, kunt u zich aanmelden. Wij nemen binnen 24 uur telefonisch contact met u op.

Bent u aanvullend verzekerd bij Zilveren Kruis, Interpolis, FBTO of ProLife? Dan krijgt u de afspraak vergoed. Elders verzekerd? Neem contact met ons op.

Hikos woman phone window

Naar wie bent u op zoek?

Op de pagina met het overzicht van de specialisten vindt u alle specialismen die zijn aangesloten bij Hikos. Per klacht staat uitgelegd met welke specialist u een afspraak kunt inplannen. Mocht u er aan de hand van dit overzicht niet uitkomen of twijfelt u of u met uw vraag bij Hikos terecht kunt, neemt u dan contact met ons op.