Heb je een vraag?
Second opinion light - online gesprek met een medisch specialist

Een Hikos consult®: een goed gesprek met een medisch specialist

Je kunt bij ons terecht als je naar aanleiding van je doktersbezoek nog extra informatie zoekt. Of als je meerdere behandelopties hebt en twijfelt welke je moet kiezen. Hikos biedt de mogelijkheid om een online afspraak in te plannen met een medisch specialist. Je voert dit gesprek via beeldbellen, dus je hoeft de deur niet uit. Deze dienst vult de behoefte in van veel patiënten als ze een second opinion zoeken: een goed gesprek met een fijne arts. Iemand met verstand van zaken en een luisterend oor.

 

Artikel Second opinion

Ben je op zoek naar een goed gesprek met iemand met verstand van zaken?

Hikos biedt geen second opinions zoals die in het ziekenhuis worden uitgevoerd. Toch voorzien wij in een belangrijke behoefte. Veel patiënten die op zoek zijn naar een second opinion, zijn namelijk op zoek naar een goed gesprek met een medisch specialist. En dat is precies waarom Hikos bestaat.

Wat is een second opinion?

Een second opinion is een deskundige mening van een andere arts dan je eigen arts. Deze ‘tweede arts’ beoordeelt op basis van onder andere je medisch dossier de diagnose en/of de voorgestelde behandeling van de eerste arts. Deze arts is onafhankelijk en werkzaam binnen hetzelfde specialisme als de eerste arts. Dus als je bij een orthopeed bent geweest en daarna nog vragen hebt over de diagnose of het behandeladvies, dan kun je zelf een second opinion aanvragen bij een andere orthopeed. Je gaat in principe na de second opinion terug naar de eerste arts voor de (eventuele) behandeling. Volgens de wet heb je recht op een second opinion. Een second opinion wordt vergoed vanuit het basispakket.

Wat gebeurt er tijdens een second opinion?

De arts die de second opinion zal uitvoeren (de tweede arts), neemt vooraf de brief door van de eerste arts waarin zijn of haar bevindingen staan, maar ook de diagnose en het behandeladvies. Vaak volgt hierna een afspraak met de tweede arts. Hij of zij kan je vragen stellen en onderzoeken en je krijgt uiteraard ook de kans om vragen te stellen. Vaak wordt er aanvullend onderzoek gedaan. De tweede arts formuleert tenslotte zijn bevindingen, diagnose en behandeladvies en rapporteert dit aan de eerste arts.

Waarom vragen patiënten een second opinion aan?

Uit verschillende onderzoeken blijkt dat patiënten die een second opinion aanvragen, vaak op zoek zijn naar meer informatie over de voorgestelde behandeling of over de ziekte. Zij zoeken meer zekerheid. Een groot deel van de patiënten wil zelf een weloverwogen keuze kunnen maken over de behandeling. Oftewel: deelnemen aan gedeelde besluitvorming. Tenslotte is er een groep patiënten die niet tevreden is over de communicatie met de eerste arts en daarom een second opinion zoekt. Of je nu op zoek bent naar meer informatie, hulp bij het kiezen voor een behandeling of een luisterend oor, Hikos kan uitkomst bieden. Niet met een second opinion, maar wél met een goed gesprek.

Wat biedt Hikos in plaats van een second opinion?

Hikos biedt geen second opinions zoals die in het ziekenhuis worden uitgevoerd. Toch voorzien wij in een belangrijke behoefte. Veel patiënten die op zoek zijn naar een second opinion, zijn namelijk op zoek naar een goed gesprek met een medisch specialist. En dat is precies waarom Hikos bestaat. Onze artsen staan voor je klaar, denken met je mee en geven onderbouwd advies tijdens een online gesprek. U hoeft dus niet naar het ziekenhuis en er zijn geen lange wachttijden. Daarnaast voer je het gesprek vanuit huis, eventueel met familie of vrienden waarvan je het prettig vindt dat ze bij het gesprek aanwezig zijn.

Wat doet de Hikos arts?

De Hikos arts denkt met je mee. Hij of zij is een sparringpartner met verstand van zaken. Onze specialisten zijn naast Hikos ook verbonden aan een ziekenhuis en hebben de kennis in huis om je goed bij te staan. Zij geven je advies, bijvoorbeeld als je twijfelt over welke behandeling juist voor jou het beste is. Je hoeft hiervoor niet naar het ziekenhuis, de wachttijd is kort en je voert het gesprek vanuit huis, eventueel met familie of vrienden waarvan je het prettig vindt dat ze bij het gesprek aanwezig zijn.

Kijk hier voor meer vragen en antwoorden

Net als bij een second opinion zal de Hikos arts voorafgaand aan het gesprek de brief van je eigen arts lezen. Hierin staat beschreven hoe hij of zij tot de diagnose en het behandeladvies is gekomen. Deze brief kun je bij je eigen (huis)arts opvragen of online vinden in een patientenportaal. Nadat je je via deze link hebt aangemeld, nemen wij telefonisch contact met je op om de afspraak met de Hikos arts voor te bereiden.

Als je twijfelt over de diagnose of als je het niet eens bent met het behandelvoorstel van je behandelend arts, kun je hierover van gedachten wisselen met een specialist van Hikos. De uitkomst van dit gesprek kan je sterken in het gesprek met je eigen (huis)arts. Heb je een meningsverschil of een klacht over het traject of de behandeling, dan adviseren wij dit te bespreken met je eigen arts of contact op te nemen met de klachtenfunctionaris van het ziekenhuis.

De specialisten van Hikos kunnen geen medicijnen voorschrijven of aanvullend onderzoek aanvragen.

Check eerst hier of je de dienst van Hikos vergoed krijgt. Krijg je de dienst vergoed, dan zie je op deze pagina hoe je de aanmelding kunt regelen.

Als je deze niet vergoed krijgt, klik je hier om je aan te melden. Wij nemen binnen 24 uur telefonisch contact met je op. Deze intake is gratis.

Ben je aanvullend verzekerd bij Zilveren Kruis, Interpolis, FBTO, de Christelijke verzekeraar of de Friesland? Ben je verzekerd bij ONVZ of Anderzorg?

Dan krijg je de afspraak vergoed.

Ben je elders verzekerd? Neem contact met ons op.

Hikos woman phone window

Naar wie ben je op zoek?

Op de pagina met het overzicht van de specialisten vind je alle specialismen die zijn aangesloten bij Hikos. Per klacht staat uitgelegd met welke specialist je een afspraak kunt inplannen. Mocht je er aan de hand van dit overzicht niet uitkomen of twijfel je of je met jouw vraag bij Hikos terecht kunt, neem dan contact met ons op.