Mijn borstkanker traject
Het was als een donderslag bij heldere hemel. Borstkanker. Als jonge vrouw bevond ik me plotseling in een emotionele draaikolk. Het gesprek met de arts ging in een roes voorbij. Pas toen ik eenmaal thuis was drong het tot mij door: ik heb kanker. Ik verloor compleet het vertrouwen in m’n eigen lichaam. De vragen stapelden zich op en ik werd steeds onzekerder. Wat voor impact zou dit op mijn gezin gaan hebben? Kan ik nog wel werken? Overduidelijk is dat er een behandeling nodig is, maar welke?


Mijn behandelend arts kwam vrijwel direct met zijn geadviseerde behandeling: het operatief verwijderen van de tumor. Ik besloot mij gelijk in te lezen in de voorgestelde behandeling. Bij het operatief verwijderen van de tumor zal een groot deel van mijn borst verwijderd moeten worden. De operatie zal een enorme impact hebben op mijn lichaam. Was dit de enige behandelmogelijkheid of zouden er nog andere (betere) zijn? Wat zijn de voor- en nadelen van deze behandeling(en)? En, wat kan ik precies verwachten?
Ik ben op dit moment onder behandeling in het ziekenhuis en heb een goede relatie met mijn behandelend arts. Ook heb ik vertrouwen in het ziekenhuis en heb ik het gevoel dat ik op de juiste plek zit voor mijn ziekte. Toch merk ik dat ik het lastig vind om vragen te stellen. Vaak voel ik mij te veel voor de artsen. Ik merk dat zij het erg druk hebben en vaak voel ik mij bezwaard om dingen na te vragen, omdat ik ze verder niet tot last wil zijn. Thuis kan ik dan uren malen en mezelf helemaal gek maken.
Op een middag vorige week besloot ik contact op te nemen met de zorgcoach van mijn zorgverzekeraar. Ik vertelde mijn verhaal en benoemde mijn vele vragen rondom mijn ziekte. Gezamenlijk kwamen de zorgcoach en ik tot de conclusie dat ik naast informatie verkrijgen ook behoefte heb aan het sparren met een onafhankelijke arts. De zorgcoach verwees mij door naar Hikos, een organisatie die de mogelijkheid biedt om te sparren met een onafhankelijke specialist.
Het gesprek met Marloe, de verpleegkundige van Hikos, voelde als een warm bad. We namen gezamenlijk nogmaals de klachten door en ik werd doorverwezen naar de chirurg. Binnen een week vond het videobelgesprek al plaats, waarin ik mij echt gehoord voelde en alles voor mijn gevoel in Jip-en-Janneketaal nog eens werd uitgelegd. Het videobelgesprek met de specialist vond plaats in mijn eigen vertrouwde omgeving, wat er bij mij voor zorgde dat ik meer op mijn gemak was en de informatie gevoelsmatig beter op kon nemen. Mijn onduidelijkheden en vragen verdwenen als sneeuw voor de zon en met meer zekerheid en vertrouwen ging ik op weg naar mijn eerstvolgende afspraak in het ziekenhuis.
Dankzij het gesprek met de Hikos-arts heb ik meer vertrouwen in de behandeling en sta ik volledig achter deze behandelkeuze. Dit geeft mij rust. Het zal natuurlijk een spannende tijd worden voor mij en mijn gezin, maar we gaan vol goede moed en kracht voor een goede uitkomst van mijn borstkanker traject.
Dit verhaal is gebaseerd op een waargebeurde casus van Hikos. Namen en/of locaties hebben wegens privacy redenen weggelaten. Heeft u ook een (soortgelijke) medische vraag? Neem gerust contact met ons op via 020-211 7206 of [email protected] voor een gratis intake met onze verpleegkundige Marloe.
Neem contact op met Hikos Maak een afspraak