Heb je een vraag?
Interview Marieke - Eindelijk werd ik echt gehoord - Hikos

Eindelijk werd ik echt gehoord

Geschreven door: Merel Bolhuis – Datum: 27-08-2025 

Marieke* (50) heeft al langere tijd last van complexe gezondheidsklachten. In de reguliere zorg liep ze soms tegen muren op: korte consultaties, artsen die naar het beeldscherm keken, weinig ruimte voor het complete verhaal en bovenal geen ‘’echte’’ oplossing voor haar gezondheidsklachten. Via een kennis kwam ze bij Hikos terecht. Daar ervaarde ze een heel andere benadering. 

Hikos people background
Untitled artwork 5

Hoe heb je het contact met Hikos ervaren? 

“Het voelde meteen heel prettig. Ik werd vriendelijk behandeld, er was empathie en er werd écht geluisterd. In de reguliere zorg miste ik vaak dat stukje menselijkheid. Je merkt dat een arts soms vooral de protocollen volgt. Bij Hikos zat er geen computer tussen ons in en was er aandacht voor het hele gesprek. Dat maakte dat ik me eindelijk serieus genomen voelde. Er was sprake van gelijkwaardigheid. Dat was voor mij een verademing.” 

Wat waren je verwachtingen voorafgaand aan het consult? 

“Eerlijk gezegd vond ik het spannend. Ik wist niet goed wat ik kon verwachten, maar ik hoopte vooral dat ik mijn verhaal kwijt kon en dat er iemand was die me begreep. Het bleek boven verwachting goed te gaan. Ik trof een arts die me meteen snapte en dat gaf enorm veel vertrouwen.” 

Wat heb je als meest waardevol ervaren aan het consult? 

“Dat het een echt gesprek van mens tot mens was. Er werd niet alleen naar één klacht gekeken, maar naar mijn situatie als geheel. De verpleegkundige legde alles rustig uit in de intake en de specialist dacht daarna mee over verschillende behandelmogelijkheden. In mijn beleving kan dit heel goed digitaal.” 

“Wat ik minder prettig vind, is dat Hikos niet door alle verzekeraars wordt vergoed. Dat is jammer, want zo sluit je mensen uit die wellicht veel baat hebben bij de dienst, maar het niet zelf kunnen betalen. Nu begreep ik wel dat Hikos er druk mee bezig is om dit te verbeteren. Daarnaast kan je met vragen over de vergoeding altijd gratis de Hikos-verpleegkundige bellen. Dat is positief.’’ 

Heeft het consult je verder geholpen? 

“Ja, absoluut. Ik weet nu waar ik terecht kan en heb eindelijk helderheid gekregen over mijn klachten. Er is zelfs een passende diagnose gesteld. Zonder Hikos had ik waarschijnlijk nog steeds in onzekerheid gezeten.” 

Waar zie je verbeterpunten? 

“Ik zou willen dat er meer aandacht komt voor de persoon achter de patiënt, net zoals ik bij Hikos heb ervaren.”

Hoe kwam je bij Hikos terecht? 

“Via een kennis die er goede ervaringen mee had. Toen ik zelf vastliep, dacht ik: laat ik het ook proberen. Dat bleek achteraf een hele goede beslissing.’’ 

*Mariekes naam is gefingeerd. Haar echte naam is bekend bij Hikos.

Marloe big@4x
Meld je aan voor de nieuwsbrief en ontvang handige tips en inzichten.

Geen sales. Geen spam. Alleen handige tips en inzichten. Meld je af wanneer je wilt.