Heeft u een vraag?
Hikos focust op hulpvraag patient

Hau Tong Chiu: "Hikos focust zich op de hulpvraag van de patiënt"

(Toenmalig) masterstudent Hau Tong Chiu onderzocht wat de behoeften en verwachtingen van patiënten zijn van een second opinion light. Hiervoor heeft Hau Tong, onder andere, vijf patiënten geïnterviewd die een second opinion light hadden gehad via Hikos. In dit artikel vertellen we u wat er uit haar onderzoek gekomen is. Daarmee krijgt u ook een beter beeld van wat u van ons kan verwachten.

Hikos people background
8

Waarom Hikos?

Hau Tong: “In het eerste deel van de interviews met de patiënten vroeg ik naar de behoefte die ze hebben op het moment dat ze contact zoeken met Hikos. Hier kwam vooral naar boven dat velen behoefte hadden aan goede communicatie. Deze mensen zijn meestal niet ontevreden over hun eerdere behandelaars, maar zoeken naar bevestiging. Zoals prof. dr. Marcel Levi (Nederlandse internist, hoogleraar geneeskunde voorzitter van het NWO) in een column zei: “Uit onderzoek blijkt dat patiënten in de regel helemaal niet ontevreden zijn over de eerdere behandelaar, maar behoefte hebben om het nog eens van een ander te horen: zij zoeken zekerheid en soms meer informatie”.

Second opinion light

Volgens Hau Tong voelden de betreffende patiënten zich bijvoorbeeld ongehoord of onbegrepen en merkten ze dat er vaak drempels waren binnen de communicatie. Er zijn ook mensen die niet per se iets missen, maar graag meer informatie willen hebben over de voorgestelde behandelopties, liefst van een onafhankelijke arts. Tot slot zijn er ook patiënten die al veel geprobeerd hebben en nu moeten leren leven met hun symptomen. Wij zijn er dus voor de mensen die echt op zoek zijn naar een gesprek en niet zozeer naar het laten herhalen van aanvullend onderzoek. Tijdens een second opinion ligt de focus meer op een beoordeling van wat er door de eerste arts gedaan is. Hikos focust zich met de second opinion light juist op de hulpvraag van de patiënt.

Verwachtingen en tevredenheid

Er werd ook gevraagd naar de verwachtingen en tevredenheid van de patiënten die bij Hikos terecht waren gekomen. De verwachtingen kwamen overeen met de behoeften; de patiënten verwachtten vooral duidelijke communicatie. De interviewkandidaten wilden meer uitleg over bijvoorbeeld de diagnose of behandelopties. Hau Tong: “Tot slot vroeg ik of er aan hun verwachtingen was voldaan. De vijf patiënten waren gelukkig allemaal tevreden; de uitleg en communicatie waren fijner dan wat zij tot nu toe hadden meegemaakt.”

Hikos werkt volledig online

Hikos werkt volledig online. Eerst vragen we telefonisch de hulpvraag van de patiënt uit. Hierna volgt het gesprek met de medisch specialist via videobellen. Uit onze ervaring blijkt dat een online consult via videobellen prettig is voor de patiënt. Mocht iemand er echter digitaal niet uitkomen, dan kunnen we altijd telefonisch het consult voeren.

Herkent u zich nou in de bovenstaande voorbeelden? Wij denken graag met u mee en kunnen u persoonlijk begeleiden door dit medische proces. We zijn dagelijks bereikbaar via 020 211 7206 of stuur ons een e-mail naar [email protected].

Neem contact op met Hikos Maak een afspraak