Heb je een vraag?
Interview met Maaike Huisinga - Hikos

Mijn tijd bij Hikos: een waardevolle ervaring

Twee jaar geleden begon ik vrij onverwacht aan een bijbaan bij Hikos, een medische start-up met een duidelijke missie: zorg toegankelijker en persoonlijker maken. Wat begon als een tijdelijke functie naast mijn studie groeide al snel uit tot een ervaring die veel invloed heeft gehad op hoe ik kijk naar communicatie, zorg en mijn eigen ontwikkeling. In dit interview blik ik terug op mijn tijd bij Hikos.

Hikos people background

Wie ben je en hoe ben je bij Hikos terechtgekomen?

Ik ben Maaike Huisinga, 24 jaar en student. Twee jaar geleden begon ik als bachelor student Media & Journalistiek (Communicatie- en informatiewetenschappen) bij Hikos. Via een studievriendin hoorde ik van het bestaan van Hikos. Zij had zelf interesse in mijn functie, maar ging last-minute voor haar minor naar het buitenland. Ik besloot Jacqueline op te bellen en een week later had ik het gesprek. Het klikte meteen. Ondanks dat ik toen nog geen échte werkervaring had, kreeg ik de baan en gaf Jacqueline me gelijk veel vertrouwen en vrijheid.

Foto maaike interview

Wat doet Hikos precies?

Hikos is een online medisch platform dat het voor patiënten makkelijker maakt om in gesprek te gaan met medisch specialisten via beeldbellen. Wat Hikos uniek maakt, is de focus op ‘het goede gesprek’, samen beslissen en patiënten meer regie geven over hun eigen zorgproces. Het is laagdrempelig, menselijk en vernieuwend. Dat menselijke aspect en het idee dat goede communicatie écht het verschil kan maken in iemands zorgervaring, raakten me direct.

Wat was jouw rol binnen Hikos?

Ik mocht me bezighouden met communicatie en marketing, heel breed. Denk aan het opzetten en beheren van social media, het interviewen van patiënten en artsen, het maken van creatieve formats voor bijvoorbeeld rapportages of campagnes, en meedenken over hoe we onze boodschap konden overbrengen. Het was super dynamisch, wat ook wel hoort bij een start-up.

Wat heb je geleerd tijdens je tijd daar?

Ik heb vooral geleerd hoe het is om in een dynamische werkomgeving te werken waar geen dag hetzelfde is. Ik leerde snel schakelen, prioriteiten stellen, inhoud vertalen naar toegankelijke communicatie en zelf ideeën uitwerken van begin tot eind. Ook kreeg ik veel inzicht in hoe communicatie bijdraagt aan grotere thema’s zoals zorginnovatie en patiëntbetrokkenheid. Wat voor mij minstens zo waardevol was, is alles wat ik van Jacqueline heb meegekregen. Ze daagde zichzelf altijd uit, ging nergens omheen, vertrouwde op haar gevoel en gaf niet snel op. Dat vond ik inspirerend om te zien, en het zijn precies de dingen die ik meeneem in wat ik hierna ga doen.

Wat ga je nu doen?Ik ga in september starten met mijn tweede master: Digital Business and Innovation aan de VU. Afgelopen jaar heb ik mijn master Marketing and Corporate Communication afgerond. Door mijn tijd bij Hikos ben ik erachter gekomen dat mijn interesses verder gaan dan alleen communicatie. Innovatie, strategie en technologie trekken me ook enorm, en daar wil ik me nu verder in verdiepen.

Waarom stop je bij Hikos?

Het was geen makkelijke beslissing om te stoppen, want ik heb de afgelopen twee jaar met ontzettend veel plezier bij Hikos gewerkt. Ik heb er niet alleen veel geleerd, maar ook echt genoten van de mensen, de energie en de ruimte die ik kreeg om mezelf te ontwikkelen. Toch voelt het als het juiste moment voor een volgende stap. Mede door mijn tijd bij Hikos weet ik nu beter waar mijn interesses liggen. Ik kijk met veel dankbaarheid terug op alles wat ik heb mogen doen, meemaken en leren. Hikos heeft een speciaal plekje gekregen, en ik zal het dan ook zeker niet uit het oog verliezen. Ik blijf het met interesse volgen en wie weet kruisen onze paden zich in de toekomst weer.

Tot slot: wat zou je anderen willen meegeven?Wacht niet tot je het gevoel hebt dat je ‘er helemaal klaar voor bent’, want dat moment komt vaak niet vanzelf. Je hoeft niet alles te kunnen voordat je ergens instapt. Juist door gewoon te beginnen, leer je wat bij je past en waar je energie van krijgt. En onderschat nooit wat je kunt bijdragen, ook als je nog student bent.

Marloe big@4x
Meld je aan voor de nieuwsbrief en ontvang handige tips en inzichten.

Geen sales. Geen spam. Alleen handige tips en inzichten. Meld je af wanneer je wilt.