Hikos in Spanje
27/01/2025 – Maaike Huisinga
De Nederlandse Olivier* (32) werkt al een tijdje in Spanje als hij plotseling vervelende klachten krijgt. Hij weet niet goed wat hij moet doen en besluit naar een arts in Spanje te gaan. Als blijkt dat de arts niets voor hem kan doen besluit hij contact op te nemen met zijn zorgverzekeraar. Die verwijst hem door naar Hikos, waar binnen 24 uur contact met hem wordt opgenomen door de verpleegkundige. Een paar dagen later heeft hij het beeldbelgesprek met de specialist. Hij vertelt over zijn traject en hoe Hikos hem heeft geholpen.


Hoe verliep je traject in Spanje voordat je contact opnam met de zorgverzekeraar?
“Ik heb in eerste instantie geprobeerd om de route in Spanje te bewandelen, maar ik merkte eigenlijk al vrij snel dat dit geen succes was. De manier van (be)handelen is heel anders dan wat ik kende van het Nederlandse systeem. Ze konden geen oorzaak vinden voor mijn klacht, dus zonder oorzaak geen behandeling. Waar het op neer kwam is dat ik er mee moest leren leven.”
Hoe ben je bij Hikos terecht gekomen?
“Ik ben naar Hikos doorverwezen via mijn zorgverzekeraar. In eerste instantie was ik sceptisch. Er werd al binnen 24 uur contact met mij opgenomen door de verpleegkundige van Hikos en een paar dagen later had ik al mijn gesprek met de uroloog. Ik kon die snelheid van het contact enorm waarderen.”
Toen had je het gesprek met de specialist, hoe was dat?
“Het gesprek was heel persoonlijk en duidelijk. Ik had het gevoel dat er echt de tijd voor me werd genomen om door te spreken: hoe nu verder? We bespraken de medische opties die er voor mij waren. Het was ook erg prettig om gewoon in het Nederlands te kunnen uitleggen wat mijn klachten waren. Ik denk toch dat door de andere taal een hoop van de dingen die je uit wilt leggen niet helemaal overkomen zoals je het bedoelt. Hierdoor kan relevante informatie verloren gaan. De Nederlandse specialist en ik begrepen elkaar gelukkig goed.”
Denk je dat online zorg, zoals Hikos, van toegevoegde waarde kan zijn voor mensen die zich net als jij in het buitenland bevinden?
“Naar mijn mening is dat heel erg van toegevoegde waarde. Het voelde voor mij als een warm bad om gewoon in het Nederlands te kunnen overleggen met iemand die weet waar zij het over heeft. Daarnaast is diegene het Nederlandse zorgsysteem gewend en Nederlandse omgangsvormen. Het kan natuurlijk nog steeds zijn dat er niets uitkomt, maar ik voelde me zeker meer gehoord door de Nederlandse specialist. Ik vind dat deze vorm van zorg daarom meer promoot zou mogen worden.”
Vond je online zorg net zo effectief als een fysiek consult of miste je nog elementen?
“De online zorg zie ik meer als een aanvulling, omdat de specialist geen lichamelijk onderzoek kan doen of kan behandelen. Wel kon zij mij goede tips geven naar welke behandelingen ik hier kon vragen. In mijn geval zou ik zeggen dat het een goede aanvulling was op de fysieke zorg in Spanje.”
Denk je dat Hikos hoge zorgkosten in het buitenland kan besparen voor patiënt?
“Ik ben zelf niet erg op de hoogte van wat alles kost, maar ik verwacht van wel. Als deze specialist bij Hikos mij dit advies niet had gegeven, had ik waarschijnlijk nog een fysiek consult ergens gezocht. Het gaf mij voor nu de rust en bevestiging om niet verder te zoeken.”
Wat had je gedaan als Hikos er niet was geweest?
“Dan had ik hier een huisarts opgezocht die mij dan waarschijnlijk had doorverwezen voor een second opinion en dan was ik hier naar een lokale specialist gegaan. Een route die waarschijnlijk weer de bovenstaande problemen als een taalbarrière met zich mee zou brengen. Ik ben heel erg blij dat deze mogelijkheid mij geboden is.”
*Oliviers naam is gefingeerd. Zijn echte naam is bekend bij Hikos.